JEDNOGODIŠNJA EDUKACIJA IZ ART TERAPIJE
5. ciklus jednogodišnje edukacije počinje u siječnju 2018. Prijave u tijeku.
ELEMENTI ART TERAPIJE U PRAKSI
O art terapiji i edukaciji iz art
terapije
Art terapija je vrsta psihoterapije u čijem je fokusu likovno izražavanje kao sredstvo ekspresije emocija i misli, te razrješavanja psiholoških konflikata. Art terapiju treba razlikovati od „umjetnosti kao terapije“ (Arts in Health), koja podrazumjeva inherentna terapijska svojstva umjetnosti i ne zahtijeva specifičan trening osobe koja asistira u kreativnom procesu. Za razliku od toga, praksa art terapije, poput ostalih psihoterapija, zahtijeva visoku stručnost, zrelost i iskustvo terapeuta, te svijest o potrebi za kontinuiranim osobnim i stručnim usavršavanjem. Pojmovi art terapija i art psihoterapija se koriste jednoznačno.
Začeci art
terapije sežu do 40-ih godina prošlog stoljeća u SAD-u i Velikoj
Britaniji. Art terapija se provodi u
individualnom ili grupnom kontekstu često s najranjivijim populacijama
klijenata – djecom, psihički oboljelima, osobama s razvojni poteškoćama,
osobama u žalovanju, osobama u palijativnoj skrbi, starijim osobama, ovisnicima itd.
U Velikoj Britaniji i većini evropskih zemalja kvalifikacija art terapeuta
stječe se završetkom poslijediplomskog studija u trajanju od dvije godine koji,
uz teorijski i praktični dio, uključuje 720 sati prakse u direktnom radu s
klijentima, te 90 sati osobne psihoterapije.
Pojam art
terapija (Art Therapy) se odnosi na
terapiju kroz likovni izraz. Art terapija spada u grupu kreativnih terapija ili
terapija umjetnošću (Arts Therapies),
zajedno s glazbenom terapijom (Music
Therapy), drama-terapijom (Drama Therapy),
te terapijom plesom i pokretom (Dance and
Movement Therapy). Britanski pristup u art terapiji je najrazvijeniji i
najutjecajniji u Evropi, te su mnoge zemlje u svijetu preuzele model britanskih
studija.
O art terapiji u Hrvatskoj
U Hrvatskoj art terapija još uvijek nije
regulirana profesija. U psihijatrijskim bolnicama, centrima za rehabilitaciju,
te centrima za osobe s posebnim potrebama rade "likovni terapeuti",
odnosno likovni pedagozi i umjetnici koji, najčešće bez nužne dodatne
edukacije, vode likovne radionice ili primjenjuju likovno izražavanje u
terapijske svrhe.
O ovoj edukaciji
Program se po
pristupu bazira na britanskoj art terapiji. Kako je bitno kraći od kvalifikacijskih studija i
ne uključuje dva važna dijela (superviziranu praksu i osobnu psihoterapiju),
nije zamišljen je kao samostalna kvalifikacija za bavljenje art terapijom, već
kao edukacija za stručnjake koji mogu koristiti elemente art terapije u svom
radu, kao što su psiholozi, psihoterapeuti, radni terapeuti, psihijatri,
likovni pedagozi, umjetnici, defektolozi, socijalni radnici i odgajatelji. U
edukaciji mogu iznimno sudjelovati osobe koje nemaju kvalifikaciju iz ovih
područja, što će biti individualno procijenjeno.
Edukacija je bazično psihodinamskog usmjerenja, uz osvrt na suvremene tendencije. Ova jednogodišnja edukacija razvila se iz uvodne edukacije razvijane tijekom deset godina, kroz koju su prošle stotine stručnjaka i studenata, od kojih su mnogi izrazili interes za dužom edukacijom.
S obzirom da
je art terapija široko primjenjiva i interdisciplinarna u svojoj osnovi,
te su polaznici stručnjaci iz različitih područja, osim zajedničkog
osnovnog dijela edukacije pristup je individualiziran i podstiče stručni razvoj
u specijaliziranim područjima pod mentorstvom. Polaznici će biti poticani na
razvoj specifičnih interesa unutar područja art terapije, u skladu s osobnom
bazičnom edukacijom i iskustvom.
Uvjeti za
upis
1. Završen diplomski studij (5 godina po bolonjskom ili 4 godine po ranijem sistemu) studija psihologije, radne terapije, medicine, pedagogije, socijalnog rada, Akademije likovnih umjetnosti ili Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Iznimno mogu biti upisani apsolventi ovih studija ili osobe koje ne ispunjavaju ove uvjete, što će biti procijenjeno na osnovu životopisa, eseja i razgovora.
2. Kratki esej na temu što je art terapija i zašto sam zainteresiran/a za ovu edukaciju (oko 500 riječi).
3. Životopis.
4. Znanje engleskog jezika na nivou dovoljnom za praćenje literature.
5. Spremnost na istraživanje osobnih sadržaja kroz likovno izražavanje i refleksiju, te refleksiju na profesionalne uloge i procese.
1. Završen diplomski studij (5 godina po bolonjskom ili 4 godine po ranijem sistemu) studija psihologije, radne terapije, medicine, pedagogije, socijalnog rada, Akademije likovnih umjetnosti ili Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Iznimno mogu biti upisani apsolventi ovih studija ili osobe koje ne ispunjavaju ove uvjete, što će biti procijenjeno na osnovu životopisa, eseja i razgovora.
2. Kratki esej na temu što je art terapija i zašto sam zainteresiran/a za ovu edukaciju (oko 500 riječi).
3. Životopis.
4. Znanje engleskog jezika na nivou dovoljnom za praćenje literature.
5. Spremnost na istraživanje osobnih sadržaja kroz likovno izražavanje i refleksiju, te refleksiju na profesionalne uloge i procese.
Dodatno se
mogu priložiti primjeri vlastitih likovnih radova iz kojih se vidi sposobnost
refleksije na osobne procese kroz likovno izražavanje i istraživanje. Ne
traži se likovni talent ni likovno obrazovanje.
Način prijave
Ispunjenu prijavnicu, životopis i kratki
esej (te eventualno fotografije vlastitih likovih radova) treba poslati mejlom
na nada_ivanovic@yahoo.com do
siječnja za naredni ciklus. Nakon potvrđenog prijema u edukaciju, potpisuje se
ugovor i uplaćuje 1. rata. Uplatom 1. rate i potpisanim
ugovorom polaznik se obavezuje na cijelo trajanje edukacije od godinu dana.
Mjesta se
popunjavaju po redoslijedu pristizanja prijava. Edukacija počinje u siječnju svake godine.
Veličina grupe: od 6-12 polaznika.
Mjesto održavanja: Ulica Crvnog križa 27, Zagreb
Struktura i satnica:
Edukacija
se održava uglavnom treće subote u mjesecu od 9:00 – 19:30 h (uključuje pola sata pauze za ručak). U srpnju i kolovozu je ljetna pauza.
Ukupan
broj sati edukacije je 120, što uključuje 10 sati predavanja i
radionica, te 2 sata konzultacija mjesečno.
Svaka
od 10 radionica uključuje sljedeće elemente:
- Teorija
art terapije.
- Primjeri
iz prakse art terapije.
- Relevantne
teorije.
- Seminar.
- Radionica
art terapije.
- Studio praksa.
1. Teorija art terapije.
Povijest
art terapije; Umjetnost kao terapija i art terapija; Osnovni pojmovi
psihodinamske art (psiho)terapije; Strukturiranje art terapije u različitim
kontekstima; Specifičnosti rada u art terapiji s različitim populacijama
klijenata; Transfer i kontratransfer u individualnoj i grupnoj art terapiji;
Pristup slici u art terapiji; Grupni procesi u art terapiji; Kratkotrajna art
terapija; Različiti pristupi u art terapiji i suvremeni trendovi; Art terapija
u interdisciplinarnom i širem društvenom kontekstu, art terapija kao socijalna
akcija; Istraživanja u art terapiji.
2. Primjeri iz prakse art terapije.
Primjeri individualnog i grupnog rada u
art terapiji s različitim populacijama i u različitim kontekstima – s djecom,
adolescentima i odraslima, u školama, na psihijatriji, obiteljskim centrima,
bolnicama, specijalziranim centrima, domovima za starije osobe, zatvorima itd.
3. Relevantne teorije.
Odabrani koncepti iz psihodinamskog
pristupa, te dijelovi teorije suvremene umjetnosti i antropologije, povezani s
teorijom i praksom art terapije. Winnicott – potencijalni prostor, prijelazni objekt,
pravi i lažni self; Bowlby – teorija privrženosti; Bion – granice i sadržanost;
Jung – svjesno i nesvjesno, kreativnost, simboli, vođena imaginacija; Klein –
paranoidno-schizoidna i depresivna pozicija, projektivna identifikacija;
Teorije grupnog rada; Psihologija umjetnosti; Izbor iz suvremenih umjetničkih
pravaca relevantnih za art terapiju; Odabrani pojmovi iz antropologije (ritual,
talisman, žrtveno janje).
Seminar
je prilika za aktivno sudjelovanje polaznika u prezentaciji odabrane stručne
literature. Seminar se priprema u konzultacijama s voditeljicom i može u većoj
mjeri biti fokusiran na teoriju odnosno praksu, ovisno o području interesa
i/ili rada polaznika. Od svih sudionika se očekuje aktivno sudjelovanje u refleksijama
i diskusijama.
5. Radionice art
terapije.
Radionice
su tematski vođene s ciljem upoznavanja s različitim načinima strukturiranja
art terapije, te različitim metodama i tehnikama. Kroz osobno iskustvo
polaznici uče različite direktivne pristupe u art terapiji, te kako oni mogu
utjecati na dinamiku između osobe, grupe i facilitatora. Neke od tema su Vođena
imaginacija; Grupna slika; Istraživanje medija; Narativnost; Slika kao
zabilješka pokreta itd. Radionice pružaju mogućnost kreativnog povezivanja
kolegija, npr. određeni koncept iz teorije se može u radionici istražiti kroz
likovni i grupni proces.
7. Studio
praksa.
Rad
na osobnom izražavanju i refleksiji kroz likovni izraz pruža priliku kako za
osobni razvoj tako i za povezivanje iskustava iz edukacije u vizualnom obliku.
Studio praksa nudi prostor za vizualno istraživanje određenih koncepata iz
teorije i radionica, te osobnih doživljaja iz trening grupe i općenito. Drugim
dijelom, to je prostor za razvoj kreativnosti i slobodno umjetničko izražavanje,
koje će rezultirati završnom izložbom.
8. Konzultacije.
Polaznici edukacije imaju priliku za 2 sata mjesečno konzultacija s voditeljicom, koje se mogu odvijati uživo, telefonski, mejlom ili skypeom. Konzultacije se mogu koristiti za pripremu seminara, upite o literaturi, refleksiju na osobni rad, pripremu završnog rada i završne izložbe, ili bilo koje druge upite vezane za edukaciju ili art terapiju.
Završni rad
Sinteza različitih elementa edukacije i individualni specifični interes će razultirati završnim radom ili projektom koji polaznici trebaju uspješno provesti da bi dobili potvrdu o završetku edukacije. Završni rad može biti pisani rad u obliku teorijskog eseja ili studije slučaja, prezentacije ili izlaganja, izložbe itd. Tema i oblik rada se definira u konzultacijama s voditeljicom sredinom edukacije, tako da ostavlja dosta vremena za rad na završnom projektu koji se treba finalizirati do kraja siječnja 2018.
Procesni „dnevnik“
Od
polaznika se očekuje vođenje vizualnog i pisanog procesnog „dnevnika“, kao
svojevrsne refleksije na osobne procese u edukaciji. „Dnevnici“ su isključivo
za osobnu upotrebu i neće se tražiti na uvid.
Principi na kojima je koncipirana edukacija
- Integracija svih dijelova edukacije u interaktivnu cjelinu, tako da se kolegiji tematski i praktično povezuju;
- Integracija teorije, prakse i osobnog iskustva likovnih i terapijskih procesa, na osobnom i grupnom nivou;
- Povezivanje dijelova edukacije zajedničkih za sve polaznike s individualiziranim dijelovima, ovisno o edukaciji, iskustvima i interesu polaznika;
- Poticanje aktivnog sudjelovanja i kritičkog promišljanja, te samostalnog rada van sati edukacije;
- Važnost praktične primjene ideja u kliničkoj i široj društvenoj praksi, te kritičkog preispitivanja teorije kroz praksu;
- Učenje kao kontinuiran proces, koji se nastavlja i nakon završetka edukacije;
- Poticanje kreativnosti, individualizma, profesionalne etike i odgovornosti.
Literatura i
likovni materijali
Sva potrebna osnovna literatura će biti dostupna. Osim prezentirane literature, veći dio literature je na engleskom jeziku. Dio literature u skladu sa specifičnim interesima sudionika će biti nabavljen na zahtijev sudionika.
Sav potreban likovni materijal je dostupan.
Potvrda/Certifikat
Sva potrebna osnovna literatura će biti dostupna. Osim prezentirane literature, veći dio literature je na engleskom jeziku. Dio literature u skladu sa specifičnim interesima sudionika će biti nabavljen na zahtijev sudionika.
Sav potreban likovni materijal je dostupan.
Potvrda/Certifikat
Po završetku edukacije i ispunjenju
uvjeta, polaznici će dobiti potvrdu/certifikat o završenoj edukaciji s opisom
sadržaja edukacije.
Uvjeti
za dobivanje potvrde su:
- Prisutnost na svim radionicama (tolerirat će se 10% opravdanog odsustva uz samostalnu nadoknadu propuštenog dijela edukacije);
- Prolaz završnog rada;
- Vođenje vizualnog i pisanog procesnog „dnevnika“;
- Ispunjavanje zahtjeva programa, kao što je čitanje članaka, aktivno sudjelovanje u seminarima, radionicama i konzultacijama itd.;
Hrvatska psihološka komora i Hrvatska
liječnička komora dodijeljuju bodove za ovu edukaciju. Kako ova edukacija ne daje kvalifikaciju art
terapeuta, niti dozvolu za obavljanje art terapije kao samostalne prakse, od
polaznika se očekuje odgovorno korištenje termina "art terapija".
Edukacija pruža znanja s područja art terapije, psihodinamske psihoterapije te
terapijskog potencijala umjetnosti koja polaznici mogu primjenjivati u sklopu
svojih bazičnih profesija.
U planu je organiziranje gostovanja drugih art terapeuta i psihoterapeuta kao predavača i voditelja radionica, što će ovisiti o raspoloživosti.
Ciljevi edukacije
U planu je organiziranje gostovanja drugih art terapeuta i psihoterapeuta kao predavača i voditelja radionica, što će ovisiti o raspoloživosti.
Ciljevi edukacije
- Razumjeti
prirodu likovnog procesa i potencijale primjene likovnog procesa u
terapijske svrhe;
- Naučiti
osnove art terapije – teorijsku bazu art terapije i osnove psihodinamske
psihoterapije;
- Steći uvid
u načine rada u individualnoj i grupnoj art terapiji s određenim
populacijama kao što su djeca u školama, osobe s posebnim potrebama, osobe
s psihičkim problemima, osobe s terminalnim bolestima, osobe s neurotskim
poremećajima, ovisnici, starije osobe, zaposlenici firmi itd.;
- Naučiti
planirati i koncipirati primjenu znanja iz art terapije u specifičnoj
praksi polaznika, te reflektirati i konceptualizirati procese;
- Povećati
svijest i razumijevanje osobnih procesa;
- Povećati
svijest o grupnoj dinamici grupa, kolektiva i organizacija;
- Naučiti na
koji način koristiti superviziju terapijskog procesa, te razviti
sposobnost reflektiranja na osobne procese koji utječu na rad u praksi;
- Razviti
svijest o važnosti kreativnosti i imaginacije u osobnom životu i
terapijskom radu;
- Poznavati etička
načela terapijskog rada.
Ukupna cijena edukacije za 120 sati (100 sati radionica i predavanja + 20 sati konzultacija) je 12000 kn (PDV uljučen). Može se plaćati u mjesečnim ratama kroz 12 mjeseci (800kn+PDV=1000kn mjesečno). Prva rata se uplaćuje pri upisu.
KRAĆE EDUKACIJE IZ ART TERAPIJE ZA CENTRE
Satnica i sadržaj edukacije se mogu prilagoditi interesima i potrebama pojedine organizacije ili centra. Minimalan broj sudionika je oko 10. Javite se za informacije.